Sider

tirsdag den 18. januar 2011

Storkenæb.

Guppe: Geraniaceae
Latinske navn: Geranium
Familie: Oprindelse: Hovedparten er hjemmehørende i Europa og Asiens temperede egne

Geranium Ankum's  White 
Højde : 40 til 50 cm
Farve : Hvid
Blomstring: Hele sommeren
Placering: sol til halvskygge
Formering: Deling, stiklinger, frø der dog ikke er identiske.

 
Geranium cantabrigiense "Biokovo"
Højde: 25 cm
Farve: hvid med rosarøde åre
Blomstring: maj - juni
Placering: Sol til skygge 
Formering: Deling, jordstængler.

 
Geranium cantabrigiense  "Karmina"
Højde:  25 cm
Farve: llillarød
Blomstring: maj - juni
Placering: sol til skygge
Formering: deling, jordstængler


Geranium cinereum"Ballarina" 
Højde: 10 til 15 cm
Farve: lyslilla med mørk lilla åre
Blomstring: maj - juni
Placering: sol
Formering: deling, stiklinger, rodstiklinger og frø


Geranium cinereum "Splendens"
Højde: 10 til 15 cm
Farve: mørkrosa med sort øje
Blomstring: maj - juni
Placering: sol
Formering: deling, stiklinger og rodstiklinger


Geranium Endressii

Højde: 45 cm
Farve: rosa
Blomstring: hele sommeren
Placering: sol til halvskygge
Formering: jordstiklinger

Geranium endressii "Rosa Clair"
Højde: 30 cm
Farve: varmrosa
Blomstring: hele sommeren
Placering: sol til halvskygge
Formering: deling

 
Geranium "grandiflorum"
Højde: 50 cm
Farve: blålilla med mørklilla åre
Blomstring:
Placering
Formering: deling

Geranium himalayense "Graventy"
Højde: 30 cm
Farve: blåviolet med rød midterzone
Blomstring: maj til juni, remontere lidt igen senere
Placering: sol til halvskygge
Formering: deling. jordstiklinger, frø der ikke er ægte

Geranium himalayense "Johnson blue"
Højde: 40 cm
Farve: blåviolet
Blomstring: maj - juni
Placering: sol, skygge
Formering: deling, jordstiklinger

 
Geranium macrorrhizum Ingwersen's Variety"
Højde: 30 cm
Farve: lysrosa
Blomstring: maj, juni
Placering: sol, skygge
Formering: deling, jordstiklinger, frø som ikke er ægte

 
Geranium "Patricia"
Højde: 75 cm
Farve: magenta med mørk bordeauxrødt øje
Blomstring: hele sommeren
Placering: sol, halvskygge
Formering: deling, rodstiklinger

Geranium "Phillippe Vapelle"
Højde: 35 cm
Farve: mørk blålilla
Blomstring: maj, juni
Placering: sol
Formering: deling

Geranium "Renardii"
Højde: 30 cm
Farve: hvidlig med lilla åre
Blomstring: maj, juni
Placering: sol
Formering: deling, frø der ikke er ægte

Geranium "Rozanne"
Højde: 40 cm
Farve: dyb blå med lidt rødt, hvidligt midte
Blomstring: hele sommeren
Placering: sol, halvskygge
Formering: meget vanskelig. Måske stiklinger?

Geranium Sanguineum "Max Frei"
Højde: 20 cm
Farve: magenta, rødlilla
Blomstring: juli, august
Placering: sol
Formering: deling, stiklinge, rodstiklinger og frø som ikke er ægte


Nedenstående geranium har jeg ikke navn på






2 kommentarer:

  1. Altå kæreste Madam Bæk!!! (Skal læses med et stramt tonefald!!)
    Du gør sandelig ikke noget halvt!! Jeg måtte tilbage til din anden blog, for lige at checke at det dog "kun" var en parcelhushave du havde og ikke et mindre landbrug!! Utroligt hvad du kan få "skruet ned"... heldigvis kan jeg jo bruge det til at lære af, og Geranium er en af dem jeg satser på til sommer, bla. fordi den vist hurtigt dækker jorden og så er der så mange, smukke varianter. Jeg vil vende tilbage til denne side og snuse videre.

    En anden (almindelig)blomst jeg også skal ha' indført er Floks, men mon ikke hvis jeg venter et par dage, så kommer der et mindre udvalg på omkring de 97 arter fra din side??? ;o))))

    Jeg må altså lige vide hvor mange m2 du boltrer dig på??

    Tak for din arbejdsomme indsats og jeg håber du bærer over med mit stramme tonefald og lettere grønlige ansigtskulør ;o)

    De varmeste hilsner fra fru friis

    SvarSlet
  2. Kære Fru Friis.

    Jeg kom sådan til at grine, da jeg læste din kommentar. Forhåbentlig slugte du ikke kaffen??Jeg er vant til, at få sådanne udbrud fra venner, naboer m.m. Hvordan bære du dig ad? Hvordan kan du overkomme det med din sygdom? osv osv. Jeg ved ikke om du husket mit motto??

    Jeg ville ønske, at jeg havde et mindre landbrug, men har kun en lille pacelhushave. Hele grunden er på 951 km2. Herfra går hytten på 187 km2. Så er der carport, brændeskur og indkørsel der går fra, så jeg vil tro, at jeg har en 550 km2 og lege på.

    Skulle du komme på de kanter til sommer, så kan du jo kigge ind forbi og se, at det kan lade sig gøre med pladsen;)

    Med hensyn til floksen, så må jeg skuffe dig. Men her kommer de par stykker som jeg har i nyt indlæg.

    Så kan jeg fortælle dig, at jeg dårlig nok er kommet i gang med mine plantebeskrivelser. Der er stadig mange klatrer, stedsegrønne, træer, buske og stauder foruden alle de løg der er lagt.

    Håber ansigtskuløren har genvundet sin normale farve ;o)

    VILJEN TIL AT VILLE - AVLER EVNEN TIL AT KUNNE.

    SvarSlet