Sider

søndag den 9. januar 2011

Hosta

Guppe: Stauder

Latinske navn: Før 1812 blev hosta placeret i Lilacea, der efter i Hostacea.

Familie: Hostacea.

Oprindelse: Hosta stammer fra det fjerne østen, hvoraf de fleste kommer fra Japan. En del kommer fra Korea. Hosta kom til vesten i 1790' erne, men blev først registreret i 1812 efter den østriske botaniker Nicolas Thomas Host. I dag er hosta slægten opdelt i 40 arter og over 1000 sorter. Der kommer stadig nye til.

Størrelse: De laveste fra 5 cm og op til 150 cm i højde og bredde.

Farve: Findes med grønne blade, blå blade, gule blade. Broget blade mellem gul/blå, gul/grøn, blå/grøn, blå/hvid, grøn/hvid og tre farvede.

Blomstring: Blomsterne i lyseblå, lyselilla toner til mørkeblå/lilla og hvid fra juni til september.

Jordforhold:  Kan gro i næsten al slags jord, dog ikke i meget kalkholdige og sumpede jorder. De fortrækker god muldjord til den lidt sure side. Engang årligt tilføres kompost i form af have-, dyre- eller chanpignonkompost.

Lysforhold:  De fleste hostaer fortrækker let skygge, men sorter af H. plantaginea foretrækker dog nogen sol, blot det ikke er middagssolen. Det samme gør sig gældene for de gulbladet sorter, der ellers ville blive mere grønne i skyggen.

Beskæring: Ingen.

Formering: Deling, frø

Bemærkninger: Snegle kan være et problem i hosta. Egnet til krukkevækst.

Min have: Blot nogle af mine hosta.

Abba Dabba Do

Blue Angel

Blue Cadet

Blue Mouse Ears
Blue Umbrellas

Brim Cup
Cacade

Carnival
Carol

Cherry Berry
Crispula

Dorset Blue
Dress Blue

Eskimo Pie?

Eskimo Pie?

Fortnei Albopicta

Fortunei Aureomarginata
Fragant Bouguet
Fragrant Blue

Francee

Frances Willian
Golden Sunbrust

Golden Tiara
Gran Tiara
Green With Envy
Hadspen Blue
Hadspen White

Halcyon
Iced Lemon

Indenpendence
Jimmy Crack Corn

June
Krossa  Regal
Lakeside Elfin Fire
Liberty


Lemon Lime

Little Black Scrape
Mediovariegata

Minuetman
Morning Light
Pacific Blue Edgar
Paradise Puppet
Patriot

Pilgrim

Red Oktober
Revolution

Royal Standard

Sherry Berry
Sieboldii
Silboldiana  Elegans
So Sweet

Stiletto

Sum and Substance
Surprised by Joy
Teaspoon

Undulata
Ventricosa (Varigata)
Venusta
Whirlwind

White Christmas
Wide Brim

5 kommentarer:

  1. Undskyld mig!!!! Men læser jeg rigtigt at dette er blot et UDVALG fra din have????????? Du skulle da lige ha' set hvor store mine øjne blev efterhånden som jeg kunne blive ved med scrolle ned.... Hvis det er tilfældet er det da helt vildt imponerende, det må da se rigtig flot ud...

    hold-da-op-hilsner fra fru friis ;o)))

    SvarSlet
  2. Kære Fru Friis

    Har du fået luft?? Griner.. Jeg mener, at jeg har omkring 50 - 60 stykker. Jeg lægger navnene ud på de sidste en af dagene, men har ikke haft tid, da jeg lige skulle sende gemalen til Filippinerne her til morgen. Bare du så ikke bliver forskrækket, når jeg kommer til mine clematis og bøgerne :-o
    Men som det fremgå af mine billeder på bloggen, så har jeg en kærlighed til græsserne og hostaer, som min mand så yndigt kalder for åkander. Han kan ikke lide dem!! I det hele taget er det bladplanterne der står min hjerte nær. Blomsterne kommer i anden række, men skal alligevel passe ind.

    Jeg tror nu nok, at du ville blive lidt skuffet, hvis du så dem (du skal være velkommen), for mange af dem er små af kategori. Men hele min smalle vest side har næsten udelukkende hosta, med lidt græs og storkenæb.

    Nu vil jeg finde mit kamera frem og begynde, at tage billeder af alle mine små hundrede havebøger, som med tiden vil komme ud på bloggen. Genskæret i bøgerne har drillet lidt (læs meget)

    Kære Fru Friis ha' nu en dejlig dag.

    SvarSlet
  3. Hostaer er virkelig skønne planter. Har selv en del ,men ikke nær så mange som du. Jeg har desværre ikke styr på, hvad ret mange af mine hedder, hvilket efterhånden irriterer mig lidt :-(

    SvarSlet
  4. Kære Madam Bæk! Det her bliver sjovere og sjovere! Jeg er en aldeles jubel-amatør i denne verden, syntes ellers selv at mine 10-12 havebøger er et pænt udvalg, men hvem kunne vide at der findes folk derude med egen haveboghandel i stuen....fantastisk!! I ser ikke fjernsyn formoder jeg... ;o)

    Kære Vivik. Jeg har bestemt heller ikke styr på variant navnene, er glad når jeg har styr på de danske artsnavne - latinske navne kommer jeg vist aldrig til at kunne huske. Har de sidste par år gemt navneskiltene for at lave en slags arkiv, men hvornår det bliver... hmmm....

    amatørhilsner fra fru friis

    SvarSlet
  5. Kære Fru Friis
    Jeg kom til at grine, da jeg så din kommentar. Boghandel i stuen. Min mand kalder det for hovedbiblioteket. Fjernsyn? Øh, hvad er det? Har jeg sådan et? ;-)

    SvarSlet